Verslag autocross in Ter Apel zondag 1 oktober 2006.

Ik had de uitnodiging van de NNO Ter Apel in het gastenboek van de acon gelezen en daar had ik op gereageerd.

Het zou een demo worden en niet een vette race als ik het goed begreep. www.ovalracing-terapel.nl

Vervolgen even gemaild en gebeld en afgesproken dat ik zou komen

Op zaterdag 30 september mocht er getraind worden maar ik heb besloten wegens druk werk dat ik dat niet zou doen.

Dus zondagochtend om 6.30 uur bakkie koffie met Gilbert.

 Op de afsluitdijk begon ik me af te vragen of het wel een goed plan was om daar heen te gaan omdat organisatie niet duidelijk was geweest of het voor landauto's of voor asfalt auto's zou zijn

Na velen uren rijden waren we bijna van de landkaart af en vonden we het circuit.

Daar reden we om heen naar de achterzijde waar de we gratis het terrein op mochten.

Inschrijving gebeurde ook vlot en omdat we op uitnodiging waren was dat gratis en toen even de baan op voor geluidsmeting.

Dit viel mee, ik kwam half gas uit op 100 D(B) en volgens mij mogen stockcar F1 wagens 103 maken.

Dat mijn wagen stil is komt waarschijnlijk doordat ik er 2 dempers achter elkaar onder heb zitten.

Dat ik over de baan bij de geluidsmeting vandaan kwam merkte ik al dat de auto erg recht door wilde in de bochten.    

Dat ik de baan af kwam is onderstaande foto gemaakt.

 

 

De Stockcars F1 klasse was met 4 stuks ook niet dik bezaait.

Familie Wobbes was er al voor mij , de familie van der Iest kwam vlak achter mij aan en de gebroeders Boskma kwam net achter vd Iest aan.

Er was rijderbriefing maar die is gemist door alle stockcar F1 rijders omdat we niet wisten hoe laat en om dat we de omroepinstallatie niet goed konden horen.

Er was training maar alle stockcar F1 rijders hebben die ook gemist.

Voor de start zegt de starter op de startstreep tegen mij dat we goed afstand moeten houden tot de start auto.

Dit om te voorkomen dat we hem aanrijden.

Vervolgens heb ik hem kort de stockcar F1 start procedure uitgelegd en zo zijn we dus van start gegaan.

Na 10 meter reed ik kennelijk in de weg voor Louw Wobbes die em er dus direct achterop zette wat ook wel te begrijpen was.

De bochten gingen waardeloos voor mij, ik moest echt 20 km langzamer door de bocht als de anderen om dat ik vol recht doorschoof in de bochten.

Na de eerste manche diverse aanpassingen gedaan aan auto en in 2e manche ging het iets beter.

Ik ging nu nog 18 km langzamer door de bocht als de rest.

Later weer wat verbeterd en nog een keer en nog een keer maar ik kon de andere niet bijhouden, het geen ik ook had verwacht.

Ik had gratis 185mm brede bandjes voor en Louw en Jan reden met Hoosier banden van een stuk duurder.

Ook heb je natuurlijk al dat de wegligging van beide heren beter is door de schokbrekers waar mee gereden wordt.

De schokbrekers die ik er voor onder heb zitten waren gratis.

Maar op rechte stuk kwam ze er niet echt hard voorbij.

Bij louw kwam dit door dat hij er lange gearing onder heb en hij heeft een opgevoerd small-block wat ten op een lage gegeard big-block onder in toeren niet goed weg komt

Louw zegt ook dat hij in Venray op zijn langzaamst 50% meer toeren draait in de bocht dan hier.

Deze baan heeft namelijk krappe bochten en een lang recht stuk.

Ik denk dat als er hier in toekomst met meer Stockcar F1 gereden gaat worden dat je met een motor die niet hard trekt onderin wel te kort kom.

 

We hadden de hele dag heerlijk weer, warm en lekker in T-shirt.

Aan einde van de dag tijdens lagen van de wagens begon het te druppen.

Toen we bijna klaar waren met laden begon het te hard te regenen en we zijn in onweer terug gereden.

We waren om 22.15 uur thuis 

 

* * * kortom een leuke en leerzame dag die ik niet had willen missen * * *

 

Nu uitzoeken waarom deze auto totaal niet door de bocht wil.

En wielen wisselen en kijken of we de auto klaar kunnen krijgen voor Mijnsherenland komende zaterdag 7 oktober 2006.

En of de vrachtwagen bij de garage op tijd klaar is.

===========================