Wat wil ik

en wat wil de de coalitie,  want 1 partij kan het vaak niet alleen.

Vele mensen en partijen willen eigenlijk allemaal het zelfde, namelijk dat het goed met ons gaat. Alleen is de vorm voor iedereen verschillend. Waar ik en / waar willen mensen uit de kop van Noord-Holland naar toe?

 

Als ik zie dat er een paar jaar geleden een kruispunt tussen Geestmerambacht en Broek op Langedijk wordt opengebroken voor fietstunnel en dat geef gedurende langere tijd overlast dan is dat prima. Het is alleen een gemist kans dat niet meteen het heel kruispunt ongelijkvloers is gemaakt zo dat alles stoplichten weg kunnen. Dit geld ook voor kruispunt bij Zuidtangent-Broekerweg-N242. Komende jaren hebben er dagelijks duizenden mensen last van de stoplichten en het milieu is ook niet gebaat bij remmende en optrekkend verkeer.

 

Soms wordt er onder de noemer geld te kort gekozen voor halfwas oplossingen. Iets meer op langere termijn plannen maken is voor iedereen beter.

 

Consistent beleid. Zwalkende overheid is doorn in oog van vele. Regels moeten niet te vaak veranderd worden.

 

Een paar jaar geleden heb ik me ingezet om Jan Huitema te promoten om hem in het Europarlement te krijgen en Jan had toen een mooie spreuk;

 

Ik denk dat de Proviniciale Staten van NH ook wel wat boerenverstand kan gebruiken. De groep statenleden die resultaten behaalt zou best wat groter mogen naar mijn idee en ik ben me bewust dat er dan ook water bij de wijn moet om sommige dingen te realiseren.

 

Vele zaken moeten achterwegen worden gelaten zodat de overheid zich meer kan concentreren op de zaken die ze moeten doen.

 

Allereerst conformeer ik me aan het verkiezingsprogramma van de partij waar ik lid van ben.

 

Wat ik wil;

  • Brede kijk op zaken. Ad-hoc plannen / reageren op media mag van mij wel minder. Visie en beleid ontwikkelen moet vooropstaan.

  • Problemen opvangen / verwerken / verkleinen.

  • Analyse van standpunten voor van je eigen (club) maar ook van andere partijen en belanghebbende.

  • Contact behouden met netwerken.

  • Ik hoop dat ik kan wennen aan het Haarlemse. Van diverse kanten hoor ik dat ik te veel en te snel dingen voor elkaar wil maken en dat ik moet wennen aan dat zaken daar niet snel gaan.

  • Luisteren naar anderen maar ook anderen overtuigen / enthousiast maken voor andere standpunten, plannen of ideeën.  

  • Meer mensen in een huis. Bijvoorbeeld 2 gezinnen in stolpboerderij. Of 1 ouder bij Kinderen. Of kamers verhuren.

  • Goede fietsverbindingen tussen woning en werk en veel beter fietsverbindingen tussen steden, al dan niet langs de spoorlijn en zo.

Belangrijke punten voor mij persoonlijk zijn;

  • Vrijheid.

  • Verantwoordelijkheid.

  • Verdraagzaamheid.

  • Zelfredzaamheid.

  • Gelijkwaardigheid.

Ik denk aan meer aandacht binnen provincie voor;

  • Zaken onder maaiveld zo als kabels en leidingen. Is niet allerdaags maar een ondergrondse stuctuurvisie is waarschijnlijk  nodig. Noord-Zuidlijn, Glasvezel, aardwarmte, bodemsaneringen, boringen, gasputten, enzovoorts.

  • Mobiliteit / Wegen. De Alkmaar Zwolle verbinding wordt is afgelopen jaren flink aan gewerkt. Dit moet doorgaan met Bergen-Berlijn. De Houtribdijk ( N302 ) mag van mij wel 4 baans worden met een goede  parallelweg. Hiermee wordt de ring amsterdam ook ontlast. Veel bestuurders uit zuiden van NH staan in regelmatig in de file maar vergeten soms dat een deel van die file weg te nemen is door iets noordelijker de verbinding duidelijk beter te maken. Groei van Lelystad heeft daar ook mee te maken.

  • Mobiliteit / Ook landbouwverkeer en fietsers dienen zo veel mogelijk gescheiden te worden. Daar er meer inwoners komen en steeds meer mensen gaan fietsen is veiligheid van belang.

  • Den Helder is afgelopen tijd gekrompen qua inwoner aantal en ik verwacht dat Den Helder gaat groeien komende jaren net als rest van NH.

  • Schiphol en zijn overlast. Meer aandacht voor omwonende van Schiphol. Door het vele geklaag zijn we misschien wel te laks geworden.

  • Ook Noord-Zuidlijn doortrekken zorgt voor vermindering filedruk rondom Amsterdam.

  • Durfsportcentrum Wieringermeer. Gelderland heeft 18 motorcrossbanen en tussen Den Helder en Baarn zijn er nul.

  • Windmolens, beleid van afgelopen jaren doorzetten.

  • Meer mensen in een huis. Bijvoorbeeld 2 gezinnen in stolpboerderij. Of 1 ouder bij Kinderen. Of kamers verhuren. In ieder geval komen er meer mensen in onze provincie en die moeten ergens wonen en als regels dit belemmeren moeten de overheid misschien wel hindernissen wegnemen. ( Deltaplan Wonen bij VVD ?)

  • Een baantje achter tankstation langs asfalteren zou echt elke dag voor veel mensen tijd schelen en het wordt veiliger op de rotonde.

  • Klimaat. Al vele jaren denk ik over klimaat net als een hele grote groep mensen in NL. Ook zijn er veel mensen aan het nadenken over Geothermie, Zonnepanelen en goede isolatie van gebouwen. Ik woon in een pand wat ik zelf heb gebouwd in 2011 met goede isolatie en zonnepanelen en warmtepomp en warmte terug winning ventilatie. Regelmatig zijn er mensen die er een mond vol van hebben maar zelf nihil inspanning leveren om het zelf voor elkaar te maken bij hun thuis. Door de jarenlange ervaring die ik heb met deze systemen denk ik dat ik inhoudelijk ook beter over deze onderwerpen mee kan praten. Hoe kan je zeggen dat je voor een beter klimaat ben als je jezelf thuis niet inspan om dit voor elkaar te maken? De verschillende systemen / installaties heb ik zonder subsidie gebouwd.

  • In 1987 bouwde me vader en me oom in Schagerbrug een windmolen. Deze heeft maar enkele jaren gestaan en gedraaid. Techniek en problematiek en alles wat er om heen zit is me dus ook niet vreemd. Ook heb ik de discussie hier gevolgt in de oude Gemeente Zijpe met www.HZL.nl  Deze club ben ik meer dan 10 jaar lid van geweest.

Ik heb geen ambitie om Burgemeester te worden en ik wil ook niet naar de 2e kamer.

Als u denkt dat er meer ondernemers in de Provinciale Staten moeten stem dan op mij.

Contact gegevens; I: www.ligthart.nl E: info@ligthart.nl Tel: 06 53508381 Adres: Nijverheidsweg 29 1751 HG Schagerbrug