Techniek van de oude stockcar #112.

De oude stockcar weegt 1500 kilo en dat is best behoorlijk zwaar echter toen de auto werd gekocht was die 1620 kg.

Door de jaren heen hebben we er wat gewicht afgesleuteld.

Dat was zonder dakspoiler dus we hebben een aardige gewichtsbesparing gerealiseerd.

Ik hoop dat de nieuwe onder de 1450 uit komt.

De kokers van chassis zijn 80 x 80 mm en dat is zwaarder dan het profiel wat meestal wordt gebruikt ( 70 x 70 ) 

De motor is een "440"  en komt uit een Imperial uit 1968 en het is een BigBlock is van merk MOPAR.

Mopar motorblokken worden of werden geleverd in verschillende automerken waaronder; Dodge, Chrysler, Jenssen, Desoto, Imperial, AMC en Plymouth.

Dit blok heb ik uit USA laten komen en  is in Nederland opgeknapt door Dymo track in Cruiqius en zal rond richting de 450 pk leveren.

Het chassis is naar schatting van de heren deskundigen meer dan 20 jaar oud en heeft al het 1 en ander meegemaakt.

De vooras is van een ford transit en is van voor 1971.

De Opel blitz versnellingsbak is van gietstaal en is zwaar en heeft als bouwjaar 1964.

De achteras is ook van een opel blitz van 30 jaar oud en was oorspronkelijk voor een vrachtwagentje met 75 pk..

Het stuur is gesponderd door Hein ( de fotograaf ) en komt uit een Opel SR van begin jaren '80.

Stuurhuis van een mercedes 280s uit jaren 70

    

Dakspoiler bouwen

De dakspoiler is gemaakt van een aluminium plaat 2500x1250x2mm ( middenformaat)

De plaat knippen we op 2050 lengte.

Eerste zetten we de twee uiteinde licht onder 30 graden op circa 30 mm van uiteinde.

Daarna zetten we de hoge kant op 600 van boven ongeveer 100 graden

Daarna de onderzijde op 200 mm zodat het dakvlak 1250 x 1250 mm meet.

Dragend frame lassen we daarna in elkaar.

Ik heb er nu 3 gemaakt namelijk voor mezelf en # 73 en # 40

Voor zetwerk heb je wel een grote kantbank nodig en die staat toevallig bij ons in de werkplaats.

Voorspoiler

zijplaten zijn 140x 480 x 2 mm en de hoeken aftoppen op 25mm x 45 graden

de grote plaat is 840 x 480 x 2 en deze moet een lichte zetting hebben in de midden en eventueel de voorkant iets omwalsen of rollen

geplaatst 29-3-2006

Op het kampioensfeest ( 21-1-2006) van Axel Nijs #32 en presentatie nieuwe wagen Ted Blom #31 heb ik gesproken met Catrinus vd Meer, Chris Bimmel en Marcel Loos.
Naar zeggen van Chris is de wagen waar ik in seizoen 2005 heb gereden door Rien Rutjes gebouwd en daarna afgebouwd bij hem in begin jaren 80.
Chris had een Chevrolet Big-block in de wagen in zijn tijd.
Marcel heeft de wagen van Chris gekocht en er een aantal jaar mee gereden en heeft er in Callantsoog en zo ook nog mee gewonnen. De wagen schijnt ook nog van Peter de jong geweest te zijn ?
De wagen schijnt ook nog van Peter Ruig #55 geweest te zijn die em voor onderdelen heeft geplukt.
De wagen is van 2002 tot eind 2004 bij Catrinus vd Meer #73 geweest, Catrinus reed in 2001 met een oude Hofstra auto die heeft hij verkocht aan Michel van t' Westeinde #84 .  Sinds eind 2004 is de wagen van mij.

Het zou kunnen zijn dat dit http://members.home.nl/dlr/Stockcar%20foto%60s/Stockcar%203/3.2.JPG de wagen is circa 20 jaar geleden

omdat het kruis achter de voorbumper gelijk lijkt, de rest van de opbouw en zo is in de loop van de jaren vervangen en gerepareerd.

De motor is een Mopar V8 Big block met een inhoud van 446 ( geboord van 440 naar 446 ) cubic inch van ; 

Het blok was;

Casting date 2 4 74 = 4 februari 1974
 
Casting # = 4006630-440  = standaard 245 of 275 pk
 
Tooling Revision # = 6 (na een aantal keer gieten worden de mallen bijgewerkt. Dit blok is dus gegoten met mallen die 5 keer zijn bijgewerkt)
 
5T440E = model jaar 1975, geassembleerd in de Trenton fabriek, 440 met gietijzeren krukas
 
1 11 = geassembleerd op 11 november 1974
 

     

De eerste 2 motoren waren 444 cubic inch en de nieuw motor is 446 cubic inch = circa 7,3 liter. 

Luchtfilter is van
De koppeling is een hele goede van McLeod meer info op hun website  www.mcleodind.com
Achteras is van een    Blitz vrachtwagentje uit de jaren 70

De vooras is van een oude ford     Transit  ( van voor bouwjaar 1971 )

De uitlaat is Home made cooking  Race uitlaat / mix van supertrap en halve remus door Arjan.
Geschat vermogen 470 pk.
Kirkey seat, stuur uit een Daihatsu Taft, wielen van Red Racing, Bram de Smidt en De Buck.
De stockcar is te koop, want ik wil een nieuwe.

Chrysler logo is een " pentastar ".

Hier onder staat wat info over verschillende onderdelen voor mijn motor voor 2006

Beter bouten werk in de drijfstangen

Good:  Standard High Performance Bolts

A premium grade 8740 alloy chrome moly steel is used to manufacture ARP High Performance connecting rod bolts.  This material is heat-treated to provide a tensile strength in the 200,000 psi range, which is substantially stronger than the OEM bolts.  Cycle testing shows ARP High Performance rod bolts to be nearly five times more reliable than stock bolts.

ARP Wave-Loc Rod Bolt

383-440 wedge, 354-392 Hemi, 413

145-6002

$79.95

 

Klik op onderstaande link voor details over de nieuw Keith Black zuigers die in de 440 komen nadat het blok 0,30 geboord en gehoond is.

0,30 boren betekend meer cilinder inhoud, de 440 word dus 446 cubic inch....  http://kb-silvolite.com/performance.php?action=details&P_id=30


Zomer 2007, 

Weer een verse motor gehaald.

Maandag 9-7-7 nieuwe Mopar 452 opgehaald met nieuwe Mighty Demon 850 , blok is geport en geflowed in usa 

Inlaatspruitstuk en spacer zijn ook geflowed. Onderstaande is van de poort boer in USA;

Our History at Hughes Engines

Hughes Engines Inc. was formed in 1969 as Hughes Engineering, to build stock and super /stock cylinder heads for AHRA and NHRA class racing. Since then we have grown into a complete custom engine building facility. We were one of the first ASE certified engine machine shops in the nation.

Although we have built several national champions and record holders, the majority of our market is in the restoration, hot street, oval track and bracket racing area. Our shop has been strictly Mopar for several years and we offer many very specialized parts and procedures that are either unknown or unavailable from other Mopar shops. The Mopar market is very small and the bigger manufacturers and suppliers ignore it because it does not pay to devote much time to it. For us at Hughes Engines Inc. you are a huge market, and our only market.

We do our best to provide you with the very latest Mopar parts, Tech and tell it like it is info. If your are looking for 21st century help and some "real" Chrysler parts, contact us; be patient though, the phone is very busy

 

 

 

 

 

 

 

 


140 C fahrenheit = 60  graad celcius

180 C fahrenheit = 82  graad celcius = opening thermostaat MR. Gasket # 4367 High preformance Mopar Bigblok Thermostat

212 C fahrenheit = 100 graad celcius

230 C fahrenheit = 110 graad celcius

260 C fahrenheit = 126 graad celcius

\

link naar foto's van bezoek aan warneton hier. www.ligthart.nl/stockcar/warneton2005/warneton2005.html