Welkom op de site van Stockcar F1 rijder Arjan Ligthart met nummer #112.
Op deze site zal u ik u als ik tijd over heb op de hoogte gehouden worden over het wel en wee van ons team.
Heeft u opmerkingen over deze site, Arjan of stockcar F1 racing in het algemeen dan kunt u e-mail sturen naar mij.
De komende tijd zal crossen onder aan de agenda staan wegens drukke werkzaamheden op de zaak. .Dank u voor uw bezoek aan deze site en graag tot ziens.
2015, gereden bij Acon en 's Avonds nog in Blauwhuis. tussen door cardan gewisseld. 12 juli 2015 eerste keer gereden met nieuwe. 9-8-2015 voor 2e keer met nieuwe stockcar gereden en marcel Klooserboer heeft voor de eerste keer bij de Acon gereden met H114
2014, paar keer gereden met oude stockcar + Dave Bronder heeft 1 keer met H411 gereden.
1-8-2013 De nieuwe stockcar is voorzien van een motorblok/ radiator / achteras / tank / benzineleiding/ brandstofpomp / carburateur / luchtfilter / radiator / dynamo / waterpomp. ( nu nog stuur remleidingen / uitlaten en wat bedrading )
11-8-2013 NK stockcar bij Acon gereden
31-8-2013 Hallum 50 jaar cross gereden
20-7-2013 De motor van paar jaar terug weer in de oude stockcar gezet, na opfrisbeurt. Meer vermogen dan ooit. Ook groter carburator er op gezet. ( Demon 850). De 400 pk motor verkocht.
De nieuwe stockcar is rood gespoten en de vooras / stoel zitten gemonteerd.
2012 NK stockcar bij Acon gereden
2012 2 dagen texel en dat ging best lekker met voor het eerst een polo position in de finale !!
Op texel gewogen en stockcar was met volle tank, stalen koppen en nieuwe zijrekken 22 kilo te zwaar
2012 Blauwhuis gereden
15-3-2011, de oude gewogen en tot mijn verrassing bleek die ruim onder de 1550 kilo.
11-3-2011, ingeschreven bij acon door mij en Rachel ( H911 )
Diverse reparaties uitgevoerd.
Lelystad gereden, startmotor stuk, accu stuk, stuurbekrachting stuk, achternaaf stuk, keerring achteras lek.
11-10-10, ingeschreven voor Lelystad op 17-10-2010, http://www.autospeedway.org
12-10-10 Keurmeester bij Acon vond mijn voetbak niet meer voldoen ( terecht ) en we hebben een nieuwe gemaakt.
13-10-10 Stockcar staat buiten zodat die schoon kan regenen.
In Engeland heb ik foto's gekregen van http://www.jcstoxpics.co.uk/ van 27-maart 2010 toen ik in King's Lynn was wezen racen.
20-6-2010 De Cross bij de Fac inclusief dames cross zit er weer op.
Foto's van Hein staat op http://www.pixagogo.nl/1631934992 en op http://www.pixagogo.nl/1767174155.
Rachel is 2e geworden en Tea was echt te snel.
Het was een mooie dag, F2 had ook veel deelname. De junioren klasse wordt ook drukker. Jammer dat er weinig publiek was.
Mogelijk kwam dit door vaderdag ?
18-6-2010 De achteras is gemaakt, ( met hulp van Dave ) nu de rest af maken voor Cross bij Fac in Blauwhuis.
11-5-2010
Net hebben Dave en ik de achter as los gehaald. Deze is rechts 4 cm naar achter gaan staan door wat voor oorzaak dan ook.
Steekas moesten we er uit rammen en je kan bijna niet door de as heen kijken zo krom als die is. Dus dat wordt nog even een klusje.
Sint Maarten 25 april 2010
Allereerst werd ik verrast door de super mooie acon poster voor 2010!!!
De eerste cross van de acon in 2010 zit er op. Het was een drukke dag met mooi weer. De eerste manche raakte ik de macht over het stuur kwijt na dat Onno achterop mij was gereden. De eerste manche was moeilijk rijden om dat de remafstelling op land toch heel anders is als op shale waar die nog op stond. Helemaal als de baan net gesproeid is. 2e manche uit gereden. Derde manche ook uitgereden. Geen finale.
King's Lynn 27 maart 2010
Voor het eerst een wedstrijd gereden op shale in UK. Het was erg leuk. De foto's staan op;
We vertrokken op vrijdagmiddag rond 2 uur met Hein van Schie, Marco en Ernst Jenninga en Rachel en Arjan. We waren met Norfolk-line over van Duinkerken naar Dover voor 211 euro met 13,5 meter lange combinatie dus dat was niet duur. Het boeken van de boot hadden we om 2 minuten voor 2 gedaan en toen zijn we gaan rijden. Daarin tegen hebben we wel bijna 1500 km gereden. Het ging allemaal vlot, de files waren kort genoeg om toch nog op tijd te komen voor de boot. De reacties van publiek in UK waren heel leuk. Ook in de weken achteraf heb ik nog diverse leuke reacties gekregen per mail uit UK. De keuring van de auto was geen probleem. De eerst race werd ik 6e wat mij mee viel omdat ik nog redelijk rustig aan het aftasten was hoe de stockcar zou rijden. In Manche 2 dacht ik dat ik vermogen te kort kwam. In Manche 3 raakte ik hard in de boarding en lag re rotorkap er af en toen kwamen we er ook achter dat er een bougiedop af lag. In manche 4 ging het een stuk beter. In de finale ging me band lek terwijl ik lekker reed. In Grand-National als laatste denk ik over de finish gekomen. In Schagerbrug hadden we de wagen zonder test rijden op de aanhanger geladen omdat we geen tijd meer hadden. De baan was supervlak en strak en het weer was lekker en achteraf gezien kijken we allemaal met veel plezier terug op een mooi weekend.
Foto's van de baan http://www.pixagogo.nl/9739054165
Foto's van de reis http://www.pixagogo.nl/6738054531
Texel 20 Oktober 2009, druk met werk en nog meer werk, maar toch vorige week een DefNder nekprotector gekocht, zelfde waar Peter Koorn en Daniel Bonne ook mee rijden.
http://www.circletrack.com/safety/ctrp_0906_safety_equipment_support/race_car.html
Het ziet er naar uit dat we de stockcar niet voor 10 oktober 2009 gereed krijgen en dus dan niet op Emmen kunnen rijden.
Het ziet er wel naar uit dat ik een nieuw kantoor mag bouwen binnenkort en dat kost veel tijd, dit naast dat wij ondanks de recessie heel veel werk hebben. Stockcar zal op 2e plan komen.
27 September 2009 voor het eerst weer gereden in Blauwhuis. De nieuwe motor deed het redelijk goed. Het is geen superdure motor dus ik had er ook geen enorme verwachtingen van. De temperatuur liep erg snel op en daarom moest ik van het gas af en rustig uitrijden. Ook gooide de motor er wat olie uit omdat ik de beluchting rechts had gemaakt wat geen goede keus was. Hein heeft wel leuke filmpjes gemaakt van af de stockcar en ook bij de caravanrace. Vanwege de koelingsproblemen heb ik besloten om geen finale te rijden.
------------
De foto's van Blauwhuis staan online:Caravanrace: http://www.pixagogo.nl/2605844388F1 Stockcars: http://www.pixagogo.nl/2604844178Filmpje van de caravanrace: http://videos.streetfire.net/video/Blauwhuis-27-sept-09-622_709533.htmFilmpje manche 1 stockcars: http://videos.streetfire.net/video/Blauwhuis-27-sept-09-F1-1_709650.htmgr Hein
September 2009, koppeling gewisseld, vervolgens proefrijden, trekt niet door koppeling en komt redelijk goed vrij. Echter bij rond rijden schiet die uit zijn versnelling. Dat had die in de eerste cross van dit jaar in blauwhuis ook.
Toen dachten we dat dit door de aandrijfas kwam, deze hebben we omgedraaid, vervolgens deze gewisseld, toen ander koppelingsvork, toen achteras ophanging gewisseld met nieuwe kogels en zo en dat was het ook niet en toen de en versnellingsbak gewisseld op zaterdagavond laat en dat was het ook niet, veel uren gesleuteld, niet op tijd klaar voor Acon 13 september. Ik baal heel erg. Ik heb dus heel 2009 door diverse omstandigheden niet bij de acon gereden. Ik hoop dat ik over een tijdje wel bouwvergunning krijg voor me nieuwe kantoor met bovenwoning. Dan kan ik daar ook weer lekker me tijd in kwijt. En we hebben het met werk zeer druk, op dit moment zijn we grote container voor brandweer Berlijn aan het bouwen. Met deze opdracht heb ik na vele jaren duits praten en veel bezoeken aan klanten en beursen en zo eindelijk een fantastische opdracht binnen.
Augustus 2009, nieuwe motor in de stockcar gehang en druk aan het sleutelen geweest om deze op tijd klaar te krijgen voor blauwhuis, niet gelukt omdat die nog door de koppeling ging.
Rachel heeft damescross wel gereden in de stockcar van H95 waar ze erg blij mee was.
Op 11-6-2009 ben ik geopereerd en ik moet nu 6 weken rust houden. Stockcar racen zit er op korte termijn daarna ook voorlopig niet in wegens drukte op het werk.
Ik heb de activiteiten en voorraad en werkplaats van Profarm tractors en landbouwmechanisatie uit Schagen overgenomen en ik moet eerst zorgen dat dit op regel komt.
7-5-2009 De stockcar is in opslag gegaan. Wegens liesbreuk mag ik voorlopig niet rijden van dokter. Ik moet binnenkort naar ziekenhuis en dan hoor ik waarschijnlijk dat ik geopereerd moet worden met daarna een tijd rust.
Training Emmen 2-5-2009, nadat Rachel 2 manche had getraind heb ik 1 manche getraind en een geluidsmeting gedaan.
Bij de geluidsmeting trok die door de koppeling en kwam er veel olie uit block aan alle kanten.
Dit duidt er waarschijnlijk op dat blok moet worden gereviseerd na bijna 50 crossen.
Hopelijk is koppeling niet stuk
Wegens drukke werkzaamheden hadden we niet voldoende tijd om stockcar klaar te maken voor Sint-Maarten 16-4-2009
Wegens drukke werkzaamheden hebben we de stockcar niet gereed voor de wedstrijd in Emmen op 4-4-2009.
We zijn op 14 maart 2009 in Emmen wezen trainen, wat de eerste keer voor mij op gravel is.
Bij geluidsmeting waren er veel stockcars die te veel lawaai maakte waaronder ook de mijne.
De provincie Drenthe had een busje op de baan staan voor de geluidsmeting.
Het rijden op shale viel me mee. Ik heb wel het idee dat ik met het vermogen wat ik heb te kort kom / te kort toeren maak.
Toegestaan is max 102 en ik had 104 dus moeten we andere dempers monteren.
Aanwezige F1's waren; H131, H55, H57, H23, H111, H112, H60, H228, H26, H226, H477, H345, H635, H93, H332, H64, H88, H146, H151, H84, H195, H635, H44, H82, H223, H8, H20, H59.
Ik had enkele opstart problemen zo als een hoofdschakelaar die niet goed werkte, een bak die uit zijn versnelling sprong, wielen die los zaten enzovoorts.
Remmen hebben we aangepast afgelopen winter en dat was merkbaar beter als voorheen.
Foto's van Hein op http://www.pixagogo.nl/5691344633
We hebben nieuw zijrek op stockcar gelast en zijn met nieuwbouw verder al schiet het minder snel op als ik wil.
Voorbumper zit er ook op, zonder knikken er in.
2-3-9
Kijk voor F2 nummers op http://www.meester-design.nl/stockcar/F2.htm
Sint maarten 14 september
Ik ben op 6e plaats over de finisch gekomen in de laatste ronden maar door dat er een crash was in die ronde heeft de wedstrijdleiding besloten om de uitslag te laten zijn als de ronde er voor. Dus h17 lag feitelijk op zijn dak toen ik over de finisch ging maar hij kreeg wel een beker voor 3 of 2 e plaats. Dat is leuk voor team h17. Ik heb in tegenstelling tot sommige andere geen raar gevoel hier over. In reglementen staat dat de wedstrijdleiding bepaalt en dat hebben ze gedaan dus de kous is af. Gelukkig had er niemand van de stockcar rijders commentaar bij de prijsuitreiking. Bij een andere klasse met minder gediciplineerde rijders of rijders met minder kennis van reglemente was er wel wat gesteggel. Gelukkig heeft acon precies de juiste man voor het uitreiken van de bekers is gebleken. Klaas riep de rijders die al een beker hadden gekregen terug en nam de beker retour met de mededeling dat iedereen niet moest zeuren bij hem omdat het niet zijn schuld was en dat als er wel mensen liep te zeuren dat ze dan allemaal geen beker zouden krijgen in die klasse. Dit had hij van te voren ook al gemeld en gelukkig tot vermaak van velen hield Klaas zijn woord ging hij door met uitreiken van bekers in andere klasse. Axel had F1 gewonnen als waardig kampioen. De wedstrijd had niet veel langer voor hem moeten duren want de concurrentie zat em al goed op de hielen. Door de enorme kuilen in de baan was het ook slopend voor zijn stockcar en er waren al wat delen afgebroken. Mijn stockcar heeft zonder schade de rit uitgezongen. Ik heb misschien niet de snelste stockcar en ik het is zeker niet de best sturende stockcar maar hij is wel redelijk betrouwbaar.
Kijk eens op de site van de toekomstige starter in Engeland http://www.matthewmrstarter.co.uk
Zondag 7 september 2008 FAC blauwhuis
1e manche als 14e over de finish met slecht lopende motor wegens bougie kabel tegen uitlaat
Dames Cross, Rachel in mijn stockcar als 4e over de streep, niet slecht voor de eerste keer
2e manche ging beter, peter koorn ging 0,3 sec sneller dan mij per ronde
3e manche dnf
Dames Cross Finale, Rachel DNF wegens 2 lekke banden en vast zitten onder
Finale 9e over de streep en h26 ging mij 2x voor bij en die had de gang er goed in
Hieronder de foto's van de Damescross, foto's met dank aan Jelte ( monteur team 502 )
Rachel was in de eerste damesrace 4e van de 12 en in de tweede damesrace is ze niet over de finish gekomen omdat ze 2 lekke banden had en onder h94 vast zat. Ik vond het zeer leuk van de FAC om de dames dit jaar een kans te geven om te kunnen rijden. Vorig jaar was de mogelijkheid er ook en dat was door de NAC georganiseerd, hopelijk krijgt dit volgend jaar weer een vervolg.
Snelste tijden over de dag.
Peter Koorn 18.551 Ouwe Bijlsma
18.572
Wierd Gietema
18.653
Jaap van der Velde
18.683
Haye Dijkstra
18.736
Age Koudenburg
18.756
Onno Pietersma
18.824
Jan van der Iest
18.945
Arjan Ligthart
18.971
Haye Postma
19.058
Bate Feenstra
19.117
Wieger Jaspers
19.215
Durk Greidanus
19.345
Feite Visser
19.758
Sjors de Jong
19.945
H69
Rene de Groot
19.953
Bauke Visser
20.130
Berber de boer
Feite Visser zijn stockcar in dames cross
20.307
Rachel Teel
Arjan Ligthart zijn schillenbak in dames cross
20.901
Tea Helder
Haye Dijkstra zijn stockcar in damescross
20.908
Margriet de Boer
Age Koudenburg zijn stockcar in damescross
20.917
Mevrouw Meyer
Minne Meyer H69 zijn stockcar in damescross
21.134
eerste race voor Carl
Carl Gomes
21.148
Femke Halsma
Onno Pietersma zijn stockcar in damescross
21.267
Ineke Jaspers
Wieger Jaspers stockcar in damescross
21.276
Mevrouw Feenstra
Bate Feenstra stockcar in damescross
21.317
Suzan Visser
Bauke Visser stockcar in damescross
23.416
deze meneer rijd niet snel
Anne Blumers
23.939
Mevrouw uit team h17
Bouwe Arjen Hiddinga zijn auto in damescross
25.555
Mevrouw uit team h53
Sjors de Jong zijn auto in damescross
32.555
Mijn dank gaat uit naar Rachel en Gilbert en Ed en Marcel en Dave voor de hulp bij het sleutelen want het was een drukke week voorafgaande aan de cross. We zijn bijna elke avond tot laat aan het sleutelen geweest want er was veel stuk. We hebben gerepareerd; de remklauw, de koppeling, de versnellingsbak de motorplaat richten, de bellhousinglassen, de koppelingsplaten ( met dank aan Robert ) en zo nog het 1 en ander.
Zondag 10-8-2008
1e manche na 5 ronden de sloot in door 87 en 223
2e manche als een na laatste over de streep gekomen ( steeds uit zijn versnelling knallen )
3e manche als laatste over de streep gekomen ( met geen mogelijkheid in z'n versnelling te houden )
- geen finale
wel na de 3e race gevonden waarom de stockcar uit zijn versnelling schoot de hele dag, er was een imbus borgbout van de schakelvork los gelopen.
Zondag 13 Juli 2008 Crossen bij www.aconautocross.nl in Sint-Maarten.
1e manche over de finish met lekke band op plaats 9
2e ging er voor me 1 rollen waar ik op stond, d.n.f.
3e ging ik dwars over rechte stuk dus wiel afgebroken. 2 x dnf betekend met 55 stockcars geen finale.
Rachel, Dave, Hein, John, Ivo, Laura, Marcel, Brenda, Johan, Nathalie, Marcel enz enz bedankt voor jullie belangstelling en hulp.
Ik kreeg wel wat opmerkingen over onderhoud van deze site. Het is niet zo dat ik er minder tijd aan besteed mocht dat zo lijken.
Het bijhouden van de F1 nummers heeft laatste tijd wat meer tijd opgeslokt dan ik van te voren had gedacht.
We zijn nu bezig met achteras ophanging aan te passen in voorbereiding van NK in Sint-Maarten 10-8-2008.
mvg Arjan 1-8-8
3-5-2008, naar UK geweest en daar wat foto's gemaakt in Coventry.
Enkele van deze foto's staan nu in de lijst met 2008 stockcar F1's waar ik druk mee bezig ben.
de link >> http://www.ligthart.nl/stockcar/allestockcars2008.html
30-4-2008 Blauwhuis gereden, matig resultaat
1-5-2008 Blauwhuis gereden matig resultaat, al zijn de rondetijden aan de beterende hand, dus we boeken vooruitgang.
Durk gefeliciteerd met goede resultaten.
Sint maarten 27-4-2008 eerste cross van 200
8.
Eerste mache, panhard stang stuk, wegens slecht door ons gemonteerd, verder wel aardig gereden.
De revisie van de baan is dus niet goed uitgepakt. De baan was zeer hobbelig. Het was een uitputting voor de rijders.
Peter gefeliciteerd met overwinning in finale.
Er waren mensen na afloop die zeiden dat ik hard had gereden in finale.
Hier onder de snelste rondetijden uit de finale.
Pablo Brandenburg 19,625 Peter Koorn 20,29 Bas Stolk 20,764 Gerrit de Vries 20,843 Mopar 440 Pieter Dogger 20,866 Mopar 500 Arjan Ligthart 20,926 Mopar 440 Haye Dijkstra 21,187 Wierd Gietema 21,204 Job Honderd 21,58 Ouwe Bijlsma 21,656 Bart Koopmans 21,746 Mark vd Hoeven 22,114 Toon Vronik 22,439 Johan Beimers 22,58 Siem de Porto 22,736 Finale Dogger kwam mij wel hard voorbij, maar ik had haye er niet voorbij hoeven laten gaan.
Ik dacht dus dat verschil tussen dogger en mij groter was dan ik hier nu uit de tijden opmaak.
25-3-2008, bezig met stockcar F1 nummers te verzamelen voor Nederland België en Engeland.
klik op de link >> http://www.ligthart.nl/stockcar/allestockcars2008.html
20-3-2008, vernieuwde team foto samenstelling www.ligthart.nl/stockcar/team2008
11-1-2008 De laatste paar weken zijn we lekker met de nieuwe stockcar bezig geweest, het gaat niet hard maar we boeken vooruitgang.
Brandweerwagen te koop, bouwjaar 1970 17000 km in prima staat. € 5.000,00